(Non) Managementul proiectelor – o alta perspectiva

Distribuiți:
ilie-dragan_2

Voi incerca sa sumarizez ceea ce, in perspectiva proprie, a contribuit la o absorbtie deficitara a fondurilor europene si  provoaca dificultati in managementul investitiilor. Aceasta perspectiva reprezinta  o continuare a unor idei cuprinse in teza de master din 2010 de la WU, dezvoltata impreuna cu unul dintre „colegii de suferinta” de pe acel front, Alex Popovici – „PROJECT MANAGEMENT MATURITY OF ROMANIAN ORGANIZATIONS INVOLVED IN EUROPEAN FUNDS ABSORPTION PROCESS”. Ipotezele validate in cadrul acestui studiu, la nivel de martie 201o, sunt prezentate mai jos, extrase din lucrare in forma originala:

  1. ” There is a direct relation between the Project Management Maturity Degree of Romanian organizations involved in absorption process an the absorption rate.
  2. Project management Knowledge is a key success factor for increasing the absorption degree of EU Funds.
  3. Efficient project management is based on clear, concise, comprehensive, standardized project management plans.
  4. ‘As is” situation requires a national strategic approach for increasing the project management maturity of Romanian organizations involved in the process in order to transform Romania into a successful absorber of EU funds.”

Astfel la 6 ani distanta, cred ca provocarile in aceasta arie sunt, din pacate, inca de actualitate si tin de urmatoarele aspecte ce ar trebui clarificate :

  1. Nu se pot implementa programe daca nu ai capabilitati de management de program la nivel national!  cred ca un PgMO/PMO la nivel central, la cel mai inalt nivel, ar putea fi parte din solutie;
  2. Nu se pot  implementa proiecte daca nu ai capabilitati de management de proiect la nivelul fiecarui beneficiar sau institutie implicata in managementul investitiei – Finantator, Beneficiar, Consultant, Auditor, Evaluator,…si toti ceilalti, pentru ca, din pacate,  sunt multi cei implicati si  parte din ei nu stiu ca sunt implicati in asa ceva si ca de actiunile sau inactiunile lor depinde buna implementare a proiectelor cu impact inclusiv pe incasarea taxelor la  buget, mentinerea  locurilor de munca sau cresterea economica!
  3. Proiectele inseamna investitii si investitiile trebuie sa aiba prioritate pentru ca acestea sunt cele care asigura dezvoltarea oricarei organizatii (in cazul nostru RO); nivelul de prioritate  trebuie setat de la nivel central si pana la ultima entitate implicata in proces (emitator de aviz sau de orice al document necesar bunei implementari);
  4. Simplificarea procesului, a regulilor de implementare si scurtarea duratei de la idee la transferul catre operatiuni; astfel, absorbtie intr-un termen mai scurt, va insemna, reducerea termenului de implementare, crearea si salvarea locurilor de munca, si creeaza premisele unui nivel de salarizare  in crestere.
  5. Simplificarea documentatiei este solutia prin care se pot debloca toate investitiile intr-o perioada record de timp 6-9-12 luni (depinde de tipul de proiect) – nivelul de detaliere cerut pentru aprobarea finantarii este distorsionat de mare, exagerat, chiar nejustificat as spune, in raport cu momentul aprobarii si cu sansele ca proiectul sa fie sau nu aprobat; acest lucru demotiveaza potentialii beneficiari, consuma foarte mult efort fara valoare adaugata mare pentru ca la momentul aprobarii o vei lua de la capat cu aceasta detaliere; astfel se complica implementarea (pentru ca trebuie sa respecti la ani distanta ce ai scris in urma cu  ani in urma in cererea de finantare) si genereaza foarte multe schimbari. Detalierea proiectelor (inclusiv a initiativelor strategice)  trebuie facuta gradat, pe faze de aprobare, iar nivelul de detaliere cerut acum in cererea de finantare ar trebui sa se regaseasca in planul de management al proiectului, realizat DUPA semnarea contractului de finantare! Solutia ar fi contractarea, sub conditie, la stadiul de fisa de proiect, centrata pe justificarea nevoii si oportunitatii, activitati eligibile si indicatori de program cu respectarea costurilor minimale si maximale aprobate, si ulterior inceperea implementarii dupa aprobarea unui plan de management de proiect la cel mai detaliat nivel cerut de reguli, regulamentele, procedurile si ce mai trebuie luat in considerare in implementare.
  6. Selectarea proiectelor este o activitatea consumatoare de efort, timp si fara valoare adaugata mare atat timp cat nu asigura obiectivitate, intarzie implementarea si suma de bani disponibila este putin mai mare decat valoarea proiectelor depuse si reflecta necesitatile reale care oricum vor trebui satisfacute din finantari nerambursabile, rambursabile sau nationale (vezi cazul lucrarilor pentru infrastructura scolara care au fost  decontate din fonduri UE chiar daca au fost realizate cu bani de la bugetul national sau a unor lucrari de infrastructura rutiera). La ce bun eliminarea unor proiecte daca nu am fost in stare sa absorbim toti banii alocati pentru acel tip de proiecte? In schimb, expertiza evaluatorilor de valoare ar putea fi foarte bine valorificata in implementare!
  7. Eliminarea schimbarilor regulilor in timpul jocului sau „sinuciderea programata” a investitiilor – e de ajuns sa observi numarul de Instructiuni emise (100-150 pe anumite programe operationale), unele modificand o instructiune precedenta pentru a intelege cat de clare au fost regulile si cat de bine reglat a fost procesul de implementare in faza de planificare; pentru cine nu lucreaza in proiecte „Schimbarea este moartea proiectelor!”
  8. Transparentizare totala al stakeholderilor relevanti si al jucatorilor de pe lantul de distributie al valorii – transparentizarea va creste competitivitatea si va responsabiliza toate instituriile implicate;
  9. Corelarea capacitatii de absorbtie a Beneficiarului cu resursele disponibile pentru implementare – critic ar fi corelarea valorii proiectului cu nivelul de competenta al managerilor de proiect – masurata si prin certificari internationale, nu doar prin vechime si certificari obtinute intr-un weekend la mare sau la munte.
  10. Corelarea accesului la proiecte de executie infrastructura cu dovedirea accesului continuu  la resursa umana calificata sau necalificata (extrase REVISAL lunare in conformitate cu oferta prezentata si consumul de resurse normat sau asumat) ! Astfel, firmele romanesti de constructii vor avea ce negocia cu firmele straine si se vor evita cazurile in care investitiile nu se finalizeaza din lipsa resurselor de orice fel !
  11. Digitalizarea totala – si nu digitalizare care complica viata (a se vedea impunerea folosirii semnaturii digitale dupa ce semnezi clasic  si scanezi documentul) sau corelare investitionala locala, regionala si nationala, dublata de digitalizarea infrastructurii si a retelelor de utilitati care sa permita emiterea avizelor online sau intr-un timp foarte scurt; „IoT” ar putea fi chiar titlul unui minister  care va fructifica potentialul enorm IT al RO si oportunitatile in aceasta noua industrie.
  12. Determinarea impactului specific al deciziilor si initiativelor strategice, inainte de a fi aprobate – completarea sectiunilor 3 si 4  pentru fiecare initiativa strategica, pentru ca orice decizie de acest fel are impact finaciar si socio-economic, chiar daca uneori e mai dificil de calculat.

Va rog sa comentati sau sa ma criticati pentru ca voi raspunde tuturor, prieteni sau dusmani :).

 

Distribuiți:

Lăsați un răspuns